assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Thursday, December 10, 2009

.:Nilai Sebuah Kehidupan:.

Alhamdulillah atas ni'mat sebuah 'kehidupan' yang tertulis didalamnya ujian demi ujian, pahit manisnya yang menghadirkan diri redha akan sebuah 'perjalanan' disebalik takdir yang tersurat untuk mengungkap hikmah yang tersirat..indahnya jalan Ilahi~

Dewasa ini,saat usia mula meninggalkan zaman remaja, kita sering terimbau masa lalu yang pernah kita tempuhi..mungkin ada di antara kita pernah melalui detik bersejarah dalam hidup dengan ukiran yang terindah membuatkan hati selalu dan terus merindui saat itu..mungkin ada juga dikalangan kita terpaksa berhempas pulas melalui onak duri kehidupan disebalik sejarah hitam yang memalit seribu kepahitan dalam diari kehidupannya..

Tapi, sejauh mana kita menyedari realiti kehidupan?

'ALLAH tidak mem
bebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..."(Al-Baqarah 1:286)

wahai DIRI~
pernahkah kita memahami erti 'syukur'..
disaat dipalit kenangan pahit mahupun manis..
pernahkah terfikir dibenak kita 'hikmah' segalanya..
disaat dirundung kesenangan mahupun kesusahan..

"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah keh
idupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui."(Al-Ankabut 29:64)


JADI,mengapa perlu merintih..mengapa perlu terus leka.. bukankah perjalanan ini menjanjikan apa yang kita usahakan..meskipun dalam ketentuan~Nya..

QODHO'=pelaksanaan-kebajikan@kejahatan

QODAR=ketetapan/takdir-baik@buruk


'Meskipun takdir berada dalam ketetapan Allah, namun sesuatu perbuatan baik atau buruk berada dalam pilihan kita, terpulang pada kita untuk memilih..'

"...Allah tidak akan mengubah suatu nikmat yang telah diberikan~Nya kepada suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Sungguh Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui."(Al-Anfal 8:53)

"Dan orang2 beriman dan mengerjakan kebajikan, sungguh mereka akan Kami tempatkan pada tempat2 yang tinggi (di dalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai2), mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-baik balasan bagi orang yang berbuat kebajikan."(Al-Ankabut 29:58)


Sama2lah kita menilai kembali tiap tindak tanduk kita..mudah2an masih dan terus berada dilandasanNya~insyaAllah..siiru 'ala barokaatillah...

"...ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat~Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai; dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh, aku bertaubat kepada Engkau, sungguh aku termasuk orang muslim."(Al-Ahqof 46:15)


No comments: