assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Saturday, December 19, 2009

.:Malam Pertama:.

Selautan syukur ku rafa'kan buat pemilik hati ini..Alhamdulillah~
mudah2an hati ini akan terus thabat mencari mardhotillah, insyaAllah~
Post kali ana agak kontroversi tajuknya..Alkisah~


Allahuakbar..Allahuakbar...Allahuakbar~
"Hari itu ku berganjak dari tempat tidurku kerana ketenangan pergi meninggalkanku Wahai malam pertama di kubur Katakanlah padaku apa yang akan terjadi?"
Hakikat kematian suatu kepastian. Malam pertama bertemu pencipta~sukar rasanya untuk membayangkan setelah jasad di masukkan ke dalam liang lahad..sendirian tanpa teman..

"Kemudian mereka dikembalikan kepada Allah, Penguasa mereka yang sebenarnya. Ketahuilah bahawa segala hukum kepunyaan~Nya. Dan Dialah pembuat perhitungan yang paling cepat."(Al-An'am:62)

Malam pertama di alam qubur adalah malam di mana para ulama' menangis, para pemimpin mengadu, para penyair meratap..semuanya berkeluk kesah..



"Alangkah sedihnya saat aku ditinggalkan sendirian Tidur di dalam lubang setinggi dua batu nisan Oh..tempat ini terlalu asing bagiku"
"Beginikah akhir hidupku..beginikah aku setelah segalanya aku tinggalkan.."
Sungguh kesudahan yang pasti. Bila kematian itu datang, maka tidak sekali-kali kita akan kembali ke dunia. Pada hari itu, akan terlihatlah segala amal perbuatan. Hari itu juga terbit penyesalan yang tak berkesudahan. Bergetar seluruh jasad menantikan perhitungan~Allahuakbar!


"Hingga apabila datang kematian kepada seseorang daripada mereka, ia berkata. 'Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat pada urusan-urusan yang telah aku tinggalkan!'. Sesekali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan dihadapan mereka ada tembok tinggi hingga hari mereka dibangkitkan."(Al-Mu'minuun: 99-100)

((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Nikmat 'kehidupan' yang masih tertulis untuk kita mungkin tinggal saki baki yang kita sendiri tak tahu sampai bila. Mungkin esok..andai dan seandainya..apa yang telah kita persiapkan untuk pertemuan ini?

"Dan bersegeralah kepada keampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disiapkan bagi orang-orang bertakwa."(Ali-Imran:133)


Taubat membawa pengertian mendalam dalam jiwa hamba yang mendambakannya. Taubat bererti menyesali akan dosa2 lalu dan meninggalkannya. Kemudian disertakan dengan azam untuk tidak mengulanginya serta menggantikan amal jahat dengan amal yang baik.
Sabda Rasulullah s.a.w:"Tugas hijrah tidak terputus selama taubat masih diterima. taubat pula masih diterima sehingga matahari terbit dari barat. Apabila matahari terbit di barat, maka akan dikunci setiap hati dengan apa yang ada di dalamnya dan cukuplah bagi manusia apa yang telah diamalkannya."(HR. Ahmad, Musnad Imam Ahmad)


Sma2lah kita sentiasa mempersiapkan diri sebelum 'rumah kata pergi kubur kata mari'.. wahai saudaraku..singkaplah kembali disebalik makna 'malam pertama'.. Siapkanlah cahaya untuk malam pertamamu..Demi Allah tiada sesuatu pun yang akan menerangi gelapnya qubur melainkan keimanan dan amal kebaikan..yang sesungguhnya akan menjadi teman yang paling setia disisi kita kelak. Subhanallah~Jika Allah meredhai hambaNya, maka Dia akan membahagiakannya..

Allahu A'lam

No comments: