assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Sunday, May 09, 2010

.:Bila Rindu Bertamu:.

~Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang~


Alhamdulillah, saat ini masih dikurniakan seorang ibu dan ayah..bersempena dengan hari ibu, hati bagai terlonjak-lonjak untuk meraikan kedua2 insan istimewa ini..bagiku tiada bezanya meraikan hari ibu dan bapa pada hari yang ditetapkan atau pun pada bila2 masa sekalipun, teringat pesan abah, hari ibu dan bapa adalah setiap hari bagi seorang yang bergelar anak..dalam sekali makna itu, insyaAllah masih ku pahat di hati ini, dalam usaha menjadi anak yang solehah..namun hari ini, memandangkan kesihatan ma dan abah yang tak mengizinkan menjadikan teratak kediaman kami sunyi sepi bagai tak berpenghuni..mudah2an Allah memberi kesembuhan buat kedua2 ibu dan ayahku:)ameen yaAllah~

Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendati pun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: "Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)". Katakanlah: "Semuanya (datang) dari sisi Allah". Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikit pun? (An-Nisa’:78)

Hari ini sempat meluangkan masa berbual-bual panjang dengan ma. Banyak yang ma kongsikan. Kadangkala diselitkan jua kisah-kisah lama semasa kami kecil. Hehe^_^. Macam2 ada. Karenah anak ma dan abah(~_^)..namun, Alhamdulillah, berkat tangan2 ikhlas yang tidak jemu membesar dan mendidik kami inilah yang menjadikan kami hingga hari ini. Cuma, terkadang anak-anak ma dan abah yang makin kian meningkat dewasa ini yang kerap melakukan kesilapan atas tangan2 kami sendiri. Maafkan kami ma dan abah^_^. Melihat raut tua ma dan abah, kadang2 timbul rasa takut, bimbang tak dapat berbakti pada ma abah selama hayat ma dan abah. Bimbang juga usia diri ini yang tidak tahu sampai bila, atau mungkin terlebih dahulu akan pergi. Wallahua'lam~ Mudah2an masih diberi kesempatan meskipun sekejap~ameen yaAllah.

Apa yang menyentuh perasaan ana saat ini, melihat wajah ma sarat dengan kerinduan pada seorang insan yang sangat dekat di hati ma, sama seperti kasihnya, sayangnya, cintanya ma terhadap abah dan anak-anak. Subhanallah~agungnya cinta yang KAU anugerahkan...seringkali ana mendengar ceritera ini, namun sedikit pun ana tak pernah jemu, bagi ana itulah mutiara hikmah seorang ibu, andai itu kerinduan yang dapat diluahkan. Tak sanggup rasanya membiarkan hati seorang ibu menanggung bebankerinduan sendirian. Dalam diam, ana juga merindui insan itu. Genap sepuluh tahun pemergian arwah, namun terasa bagai baru semalam melihat jasad yang terbujur kaku. Allah~saratnya rindu ini pada arwah abang..sampaikanlah yaAllah..rindu kami padanya..

Saat pertama kali melangkah ke Hospital Besar Kuala Lumpur (HBKL), waktu itu..sederetan pesakit yang menghidapi penyakit leukemia. Mengikut cerita ma, semuanya terdiri daripada sekumpulan remaja di awal usia, wajah2 itu yang masih suci dan bersih. Namun, beberapa bulan berkampung di situ, terasa seperti satu keluarga antara satu sama lain. Masing2 mengambil berat antara satu sama lain. Hubungan yang diikat kuat atas rasa empati~ Allahuakbar..namun bulan silih berganti, seorang demi seorang pergi menyahut panggilan Ilahi. Bergetar saat mendengar perkhabaran demi perkhabaran. Bagaimanakah sekiranya kita berada ditempat sebegitu? Tak dapat ana gambarkan perasaan abang ana ketika itu melihat satu persatu sahabatnya pergi. Dan dia juga bagai mengerti apa yang bakal dilalui. Hinggalah saatnya tiba, Allah membawa abang pergi dengan tenang setelah hampir dua tahun menderita. InsyaAllah, redha menjadi penawar, namun kenangan demi kenangan masih utuh di kotak ingatan. Perginya seorang insan..Al-Fatihah.

Setelah sedekad berlalu, nama terus disebut2:)kerana itulah kekuatan cinta yang ada dalam 'usrah' ini. Namun, ana masih merasa trauma bila melalui HBKL, HUKM..masih terbayang2 diruang mata, senyum arwah, tangisan arwah..Allah~~~semuanya bercantum menjadi satu..

Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan, (Al-Waaqi’ah:60)

Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (Al-Jumuah:8)

Moga2 Allah tempatkan arwah dikalangan solihin~ameen yaAllah~wallahua'lam~~

p/s: sekadar perkongsian sementara masih utuh di bumi Allah, bahawasanya satu hari nanti, kita jua pasti menyusul..wallahua'lam


No comments: